Κατά το σχολικό έτος 2024-2025 στο πλαίσιο του προγράμματος ”ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ” καθώς και του μαθήματος της Α ΄Λυκείου ”Πολιτική Παιδεία” υλοποιήθηκε στο 11ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου η δράση: «Λέμε όχι στο κάπνισμα –Εισπνέω, Εκπνέω αλλά δεν Αναπνέω!» Τη συγκεκριμένη δράση ανέλαβε και ολοκλήρωσε το τμήμα Α1 με την καθοδήγηση της καθηγήτριας Αγγελάκη Θεοδώρας, εκπαιδευτικού ΠΕ80.
Στόχος της συγκεκριμένης δράσης ήταν η καλλιέργεια υπεύθυνης στάσης των μαθητών/τριών απέναντι στο κοινωνικό φαινόμενο του καπνίσματος, καθώς και η ευαισθητοποίησή τους σχετικά με τις επιπτώσεις του στην ατομική υγεία, το κοινωνικό σύνολο και το περιβάλλον
https://11lyk-irakl.ira.sch.gr/?p=5293
Τίτλος Δράσης: «Λέμε όχι στο κάπνισμα – Δρούμε υπεύθυνα, ζούμε υγιεινά!»
Επίπεδο Εκπαίδευσης: Α’ 11ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου
Θεματικό/α Πεδίο/α ΠΣ Δράσεις Ενεργού Πολίτη:
1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 16, 17
Ζήτημα/Θέμα Ενεργού Πολιτειότητας:
Προαγωγή της ατομικής και δημόσιας υγείας — Ανάληψη ευθύνης για το κοινωνικό σύνολο
Σύντομη Περιγραφή:Η παρούσα δράση στοχεύει στην καλλιέργεια υπεύθυνης στάσης των μαθητών/τριών απέναντι στο κοινωνικό φαινόμενο του καπνίσματος, καθώς και στην ευαισθητοποίησή τους σχετικά με τις επιπτώσεις του στην ατομική υγεία, το κοινωνικό σύνολο και το περιβάλλον. Μέσα από τη βιωματική και διερευνητική προσέγγιση, οι μαθητές/τριες θα αποκτήσουν δεξιότητες ενεργού πολίτη, θα προσεγγίσουν το ζήτημα πολυπαραγοντικά (υγειονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά, νομικά) και θα συμμετάσχουν σε δράσεις ευαισθητοποίησης στην τοπική κοινωνία.
Μάθημα ή Θεματική Ενότητα/Τομέας: Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Θεματική Ενότητα: Ο ενεργός πολίτης — Υγεία και ποιότητα ζωής
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- Αναγνωρίζουν τις άμεσες και έμμεσες συνέπειες του καπνίσματος στην ατομική και δημόσια υγεία.
- Αναλύουν την κοινωνική και περιβαλλοντική διάσταση του φαινομένου.
- Καλλιεργούν ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα και κοινωνική συνείδηση.
- Εκφράζουν συναισθήματα, απόψεις και προτάσεις μέσα από δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες.
- Συμμετέχουν σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων και υλοποίησης δράσεων ως ενεργοί πολίτες.
- Συνεργάζονται και δρουν συλλογικά στο πλαίσιο της σχολικής και τοπικής κοινότητας.
Πεδίο Υλοποίησης:
Η δράση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας και στην ευρύτερη τοπική κοινότητα, σε χώρους όπου εντοπίζεται κάπνισμα ή ελλείψεις σήμανσης (καταστήματα και δημόσιους χώρους).
📌 Δομημένες Φάσεις Υλοποίησης Φάση 1: Διερεύνηση (1 διδακτική ώρα)
Διδακτική Προσέγγιση: Ενεργητική και βιωματική μάθηση μέσω συναισθηματικής αφόρμησης και προσωπικής έκφρασης.
Δραστηριότητες:
- Προβολή σύντομου ενημερωτικού βίντεο με θέμα το κάπνισμα.
- Ατομική καταγραφή συναισθημάτων, σκέψεων και προτάσεων αλλαγής σε φύλλο εργασίας (ερωτήσεις: «Τι νιώθω βλέποντάς το; Τι σκέφτομαι; Τι θα ήθελα να αλλάξει;»). Συλλογική συζήτηση και διαμόρφωση ενιαίου πίνακα απόψεων – αναστοχασμού στην τάξη.
Διδακτικός Στόχος:Να ενεργοποιηθεί το συναίσθημα και η κριτική σκέψη, προκειμένου οι μαθητές να προσεγγίσουν το φαινόμενο από προσωπική και κοινωνική σκοπιά.
Φάση 2: Προετοιμασία/Σχεδιασμός (1 διδακτική ώρα)
Διδακτική Προσέγγιση: Συνεργατική και διερευνητική μάθηση.
Δραστηριότητες:
- Χωρισμός των μαθητών/τριών σε ομάδες εργασίας με θεματική κατανομή (υγεία, νομοθεσία, περιβάλλον, παραβάσεις, προτάσεις δράσης).
- Καταγραφή ερωτημάτων που επιθυμούν να διερευνήσουν.
- Δημιουργία ερωτηματολογίου για συνεντεύξεις με συμμαθητές, γονείς και πολίτες. Προετοιμασία φύλλων παρατήρησης για την καταγραφή παραβάσεων σε σχολικούς και δημόσιους χώρους.
- Οργάνωση των βημάτων της έρευνας και κατανομή αρμοδιοτήτων ανά ομάδα.
Διδακτικός Στόχος: Να καλλιεργηθεί η δεξιότητα συνεργασίας και συλλογικού σχεδιασμού, η ικανότητα οργάνωσης και η διερευνητική στάση.
Φάση 3: Υλοποίηση (3 διδακτικές ώρες)
Διδακτική Προσέγγιση:Διερευνητική και βιωματική μάθηση.
Δραστηριότητες:
- Διενέργεια συνεντεύξεων, παρατηρήσεων και καταγραφών σε σχολικούς και δημόσιους χώρους.
- Ανάλυση και καταγραφή των δεδομένων που συλλέχθηκαν.
- Δημιουργία πολυτροπικού και δημιουργικού υλικού:
- Αφίσες με αντικαπνιστικά μηνύματα.
- Ψηφιακές παρουσιάσεις.
Διδακτικός Στόχος:Η εμπλοκή των μαθητών/τριών σε αυθεντικές μαθησιακές καταστάσεις, η καλλιέργεια δεξιοτήτων έρευνας, ανάλυσης και δημιουργικής έκφρασης.
Φάση 4: Επικοινωνία – Διάχυση (έως 3 διδακτικές ώρες)
Διδακτική Προσέγγιση:Συνεργατική, βιωματική και επικοινωνιακή μάθηση.
Δραστηριότητες:
- Παρουσίαση των αποτελεσμάτων και δράσεων στην ευρύτερη σχολική κοινότητα.
- Ανάρτηση αφίσας και υλικού στο σχολικό site, στον πίνακα ανακοινώσεων και σε δημόσιους χώρους.
- Διάδοση του ενημερωτικού υλικού (δημιουργία fold) σε φυσικούς και διαδικτυακούς χώρους.
Διδακτικός Στόχος:
Η ανάπτυξη της κοινωνικής συμμετοχής και της ενεργούς πολιτειότητας μέσα από ουσιαστική διάδραση με την τοπική κοινωνία.
Φάση 5: Αναστοχασμός (1 διδακτική ώρα)
Διδακτική Προσέγγιση: Βιωματική και αναστοχαστική μάθηση.
Δραστηριότητες:Διεξαγωγή βιωματικής άσκησης .
- Κάθε ομάδα παρουσιάζει τις σκέψεις της στην ολομέλεια.
- Ακολουθεί κοινή συζήτηση και ο εκπαιδευτικός βοηθά στον συντονισμό, ενισχύοντας τη σύνθεση διαφορετικών απόψεων.
- Ατομική και ομαδική απάντηση σε ερωτήσεις: «Πώς άλλαξε η γνώμη μου;», «Τι έμαθα;», «Τι μπορώ να κάνω από εδώ και πέρα;»
Διδακτικός Στόχος:
Η ενίσχυση της αυτογνωσίας, της κριτικής σκέψης και της μεταγνωστικής ικανότητας.
📌 Επιπλέον Δραστηριότητες
Διοργανώσαμε δράση για να παρουσιάσουμε στην σχολική κοινότητα.
Διοργάνωση ομιλίας με προσκεκλημένη την κ. Μπουλουκάκη Ιζόλδη, επίκουρη καθηγήτρια Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Δημόσιας Υγείας της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, η οποία μας παρουσίασε τα νεότερα δεδομένα σχετικά µε το κάπνισα στους εφήβους καθώς και τις νεότερες προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση και την πρόληψη του καπνίσματος µε βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Μας παρουσίασε το πρόγραφα FreshAir4Life που στοχεύει στην επαγρύπνηση και ευαισθητοποίηση γονέων, κηδεμόνων, µαθητών και προσωπικού των σχολείων αναφορικά µε το κάπνισµα, στο οποίο συµµετέχει το σχολείο µας, µαζί µε άλλα σχολεία του νοµού Ηρακλείου σε συνεργασία µε το τµήµα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.


