Το σχολικό έτος 2024-2025, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Προγράμματος  Σπουδών  «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» το σχολείο μας,  ΓΕΛ Μοιρών, πραγματοποίησε στην Α΄ Τάξη δράση με τίτλο «Κυκλική Οικονομία: Μαθητές εν Δράσει».

Η δράση μας αυτή βασίστηκε στη διαπίστωση ότι σε πολλές κοινωνίες σήμερα, μεταξύ των οποίων και η ελληνική, τα επίπεδα απάθειας, άγνοιας και μειωμένης συμμετοχής/παρέμβασης σχετικά με ζητήματα της δημόσιας σφαίρας έχουν φθάσει σε ανησυχητικό επίπεδο. Μέσα επομένως από αυτή μας την δράση « Κυκλική Οικονομία: Μαθητές εν Δράσει» προσδοκούμε την ενημέρωση των μαθητών μας  σχετικά με την έννοια της ανακύκλωσης και την σπουδαιότητά της, με απώτερο σκοπό την ευαισθητοποίησή τους και στη συνέχεια την ενεργοποίησή τους με μέριμνα για την προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των κατοίκων του πλανήτη.

  • Οι δράσεις μας ξεκίνησαν με τη συμμετοχή μας σε Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρχανών, με τίτλο: «Σκουπιδοσκορπίσματα, Σκουπιδομαζώματα, Διαχείριση απορριμμάτων». Το Πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε την Τρίτη 4-03-2025 και παρακολούθησαν 30 μαθητές μας από την Α΄ ΤάξηΟι μαθητές μέσω αυτού του Προγράμματος συμμετείχαν σε ποικίλες βιωματικές δράσεις ενημέρωσης για τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων,  με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο της Κυκλικής Οικονομίας.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Μέσω ενός PowerPoint, που προβλήθηκε από τους υπεύθυνους του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρχανών, οι μαθητές κατανόησαν καλύτερα την έννοια της ανακύκλωσης και την σπουδαιότητά της. Συνειδητοποίησαν ότι η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων είναι επιτακτική ανάγκη σήμερα και καθήκον όλων μας, έτσι ώστε να εξοικονομηθούν φυσικοί πόροι και να αποφευχθούν οι δυσμενείς επιπτώσεις της διάθεσής τους στο φυσικό περιβάλλον.
  • Ακολούθησε συμμετοχή των μαθητών σε βιωματικό παιχνίδι όπου με τη χρησιμοποίηση καρτών που τους δόθηκαν και την επεξεργασία τους στην συνέχεια, σύμφωνα με τις οδηγίες που πήραν, κατανόησαν τη μετάβαση από την Γραμμική Οικονομία στην Κυκλική Οικονομία και τη σπουδαιότητα αυτής της μετάβασης στην προστασία του περιβάλλοντος.
  • Κατόπιν οι μαθητές, εκπαιδευτικοί του ΓΕΛ Μοιρών και συντονιστές της δράσης του Ενεργού Πολίτη, καθώς και οι υπεύθυνοι του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρχανών συμμετείχαν σε βιωματικό παιχνίδι. Στόχος αυτής της δράσης ήταν η γνωριμία και η οικειοποίηση όλων των συμμετεχόντων μεταξύ τους, η επίτευξη επικοινωνίας-συνεργασίας, η αίσθηση του ανήκειν σε μια ομάδα και η δράση προς κοινό σκοπό και με κοινούς κανόνες.
  • Ακολούθησε κυνήγι του θησαυρού, όπου οι μαθητές χωρίστηκαν σε 5 ομάδες, όσα και τα 5Rs (Refuse, Reduse, Reuse, Recycle και Rot). Δόθηκε σε κάθε ομάδα φύλλο εργασίας με γρίφο και η κάθε ομάδα έπρεπε, κινούμενα τα μέλη της σε όλο το κτήριο, να πάει στον σταθμό που έλεγε ο γρίφος και να συλλέξει πληροφορίες ώστε να απαντηθεί το φυλλάδιο που της είχε δοθεί. Η επιλογή της σειράς των γρίφων γινόταν με ζάρι.
  • Τέλος, παρουσιάστηκε από τους υπεύθυνους του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρχανών ο τρόπος παρασκευής σαπουνιού -μια φυσική μέθοδος με φυτικά έλαια, χωρίς χημικά συντηρητικά.

Ακολούθησαν και άλλες δράσεις στον χώρο του σχολείου μας  με την ενεργό εμπλοκή όλων των μαθητών  της Α΄ Λυκείου. Πιο συγκεκριμένα:

  • Οργανώθηκε εκστρατεία συλλογής υλών προς μεταποίηση   τα οποία ταξινομήθηκαν σε τρείς κατηγορίες: α) παλιά μπλουζάκια β) δυάδες από πλαστικά μπουκάλια ίδιου μεγέθους και ύψους  γ) παλιά περιοδικά, καθώς και η συγκέντρωσή τους σε ειδικό χώρο-αίθουσα του σχολείου μας.
  • Πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια μεταποίησης:
  • Τα παλιά μπλουζάκια μεταποιήθηκαν σε τσάντες, ποδιές και μαξιλαράκια, δίνοντάς τους έτσι νέα χρηστική μορφή για τον άνθρωπο.
  • Τα πλαστικά μπουκάλια μεταποιήθηκαν σε κασετίνες.
  • Το χαρτί από παλιά περιοδικά μεταποιήθηκε σε σουβέρ.
  • Πραγματοποιήθηκε Bazaar στον προαύλιο χώρο του σχολείου μας με διάθεση των προϊόντων μεταποίησης για φιλανθρωπικό σκοπό.
  • Έγινε επίσκεψη στο ΠΑΑΠΑΗΚ Πόμπιας από ομάδα εκπαιδευτικών, ως τον φορέα στήριξης της δράσης του.
  • Αναρτήθηκε η δράση στην Ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας
  • Κοινοποιήθηκε η δράση ευρύτερα στην τοπική κοινωνία μέσω δημοσίευσης που στάλθηκε σε τοπική εφημερίδα.

Η δράση ολοκληρώθηκε με συζήτηση στην σχολική τάξη όπου οι εκπαιδευτικοί ενθάρρυναν τους μαθητές να εκφράσουν τα συναισθήματά τους σχετικά με τη συμμετοχή τους στην όλη δράση. Χαρακτηριστικές ήταν οι παρακάτω φράσεις των παιδιών που μαρτυρούν τα συναισθήματά τους: «Φόβο, άγχος για τις επιπτώσεις των μικροπλαστικών της τροφικής αλυσίδας στην πανίδα και στο ανθρώπινο είδος», «Απογοήτευση, λύπη, τύψεις  για την καταστροφή του περιβάλλοντος από την ασυνείδητη καταναλωτική μας συμπεριφορά» «Ικανοποίηση που μάθαμε  πως να μετασχηματίζουμε προϊόντα που δεν έχουν άλλη διάρκεια ζωής και να τους δίνουμε μια νέα χρήσιμη μορφή για τον άνθρωπο», «Νιώσαμε ότι μπορούμε να συμβάλουμε ενεργά σε έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής».

Η νέα γνώση που αποκτήθηκε από τους μαθητές μας βασίστηκε στην αρχή της άρνησης και της μείωσης των αγορών,  της επαναχρησιμοποίησης, της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης ( 5 R’s:Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot), προάγοντας τη βιώσιμη κατανάλωση. Οι μαθητές συμμετέχοντας σε βιωματικές δράσεις κατανόησαν την μετάβαση από την Γραμμική Οικονομία στην Κυκλική Οικονομία και τις θετικές επιπτώσεις  που έχει στο περιβάλλον.

Οι μαθητές συνειδητοποίησαν   πόσο σημαντικό και αναγκαίο είναι να επαναξιολογήσουν και να ιεραρχήσουν εκ νέου τις καταναλωτικές τους συνήθειες, ώστε  με πιο συνειδητές και υπεύθυνες  αγορές να μπορούν να κάνουν τη διαφορά για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Βίωσαν την χαρά της αλληλεγγύης , του μοιράσματος και της καλοσύνης τόσο εντός του σχολείου όσο και στην τοπική κοινότητα, ανακαλύπτοντας  τη σημασία της παροχής βοήθειας σε όσους την έχουν ανάγκη.

Η δράση μας ολοκληρώθηκε επιτυχώς συμβάλλοντας καταλυτικά στη διαμόρφωση δημιουργικών, ενεργών, υπεύθυνων και κριτικά σκεπτόμενων  πολιτών που έχουν τη προδιάθεση να συνεισφέρουν στα κοινά, δημιουργώντας μια βιώσιμη κοινωνία βασισμένη στην αειφορία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την περιβαλλοντική προστασία.

Θεματικό Πεδίο: SDG11 Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες , SDG12 Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή.

Ζήτημα/Θέμα Ενεργού Πολιτειότητας στο οποίο ανήκει η δράση: Προστασία και ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

Τίτλος Δράσης: «Κυκλική Οικονομία: Μαθητές εν Δράσει»
Συνεργασία: Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρχανών, ΠΑΑΠΑΗΚ Πόμπιας
Σχολείο:  ΓΕΛ Μοιρών
Τάξη: Α΄ Λυκείου
Χρονική Διάρκεια Δράσης: Β΄ Τετράμηνο

Μάθημα που εντάσσεται

  • Πολιτική Παιδεία Α΄Λυκείου

Κεφάλαιο 1:  παράγραφος 1.5.1, Κεφάλαιο 2: παράγραφος 2.2.,  Κεφάλαιο 7: παράγραφοι 7.7., 7.8., Κεφάλαιο 13.

  • Αγγλικά Α΄ Λυκείου

Κεφάλαιο 6  “Fast Fashion”, “Γρήγορη Μόδα’’

 Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Αβερκίου Ελένη ΠΕ80, Σαριδάκη Νίκη ΠΕ06, Χαραλαμπάκη Αντωνία ΠΕ80